Expertendag 'Sales in de Mode'

Georganiseerd door
Flanders DC

Als groeiende of mature onderneming uit de modesector sta je voor heel wat uitdagingen, zeker ook op vlak van sales. Is je merk gepast of klaar voor de (buitenlandse) markt die je wil bereiken? Hoe doe je aan prospectie, en zijn beurzen nog de moeite?  Is social shopping iets voor jou, en welke andere nieuwigheden komen er aan op vlak van online retail? Hoe zet je visual merchanising succesvol in, en hoe optimaliseer je je stockbeheer? Kan aandacht voor duurzaamheid je sales boosten? 

Om een antwoord te bieden op deze vragen, organiseren we op 25 april een Expertendag Sales in mode, op maat van mature mode-ondernemingen. Een tiental binnen- en buitenlandse experts zit klaar klaar om je te adviseren en inspireren. Je schuift in kleine groepes bij hen aan op de sofa, en kan ook een persoonlijk gesprek met hen boeken.
 

Hoe?

Er zit een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten uit alle hoeken van de modesector én daarbuiten klaar om al je vragen te tackelen. In kleine groepjes wissel je op een sofa van gedachten met straffe experts. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van hen reserveren.

Concreet

Je kiest zelf bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen.

Een ticket kost €50 excl btw, lunchbuffet en afsluitende drink inbegrepen.

Voor wie?

Deze Expertendag is bedoeld voor groeiende of mature mode-ondernemingen, niet voor starters.

Experts

  • (International) Sales Strategy - B2B vs B2C — Muriel Piaser (sessie in het Engels)

Muriel Piaser is an International Creative Consultant specializing in fashion counseling, public relations, and global development. She is best recognized for her large scale role in the creation of The Box, an extension of Paris fashion weeks Who’s Next tradeshow, as well as her position at Prêt-à-Porter Paris trade-show as Director of Exhibitions. Piaser has worked for some of fashion's biggest designers: Jean-Paul Gaultier, Jean-Charles de Castelbajac, Atsuro Tayama, and still Torrente Haute Couture. During her sofa session Muriel will talk about how to determine target markets and approach, how to build up a sales strategy of B2B and B2C, how to internationalize step by step, which elements are necessary to grow sustainable business development. You can also book a 1-on-1 conversation with Muriel.

  • Prospectie en klantenrelaties — Raïssa Verhaeghe (sessie in het Nederlands)

Hoe prospecteer je vandaag in het oververzadigde modelandschap ? Levert een old-school aanpak nog steeds resultaten ? Wordt het niet steeds moeilijker om opgemerkt te worden wegens een overdaad aan merken, ontwerpers en informatie ? Wie zijn precies de juiste contactpersonen en hoe knoop je op de juiste manier relaties met hen aan? Hoe verkrijg je de aandacht van de aankopers van de 'usual suspects' waar iedere ontwerper om vecht : Le Bon Marché in Parijs, Bergdorf Goodman in New York, Maxfield in L.A., Lane Crawford en I.T in Hong Kong? Raïssa Verhaeghe biedt graag een antwoord op deze vragen. Met meer dan 20 jaar ervaring in business development in de Mode en Luxe sector, bij o.a. Veronique Branquinho, Ann Demeulemeester, Delvaux, Caroline De Marchi, AGL deelt ze graag haar kennis en ervaring . Raïssa is ook beschikbaar voor 1-op-1 gesprek voor meer advies op maat.

  • Hoe kan Social Commerce je sales boosten? — Stefanie Stroop (sessie in het Nederlands)

Zoals e-commerce de retail heeft getransformeerd, verandert social commerce het online landschap. Social commerce is waar social media, content en smart-savvy tools samenkomen in online shoppen. Hoe breng je als fashion retailer/brand een ervaring die de verwachtingen overtreft, loyaliteit creëert en over je doet praten? Wanneer gebruik je social commerce in je sales mix? Stefanie Stroop deelt graag haar ervaringen en inspirerende voorbeelden. Zij is expert in online fashion bij Online Heroes en stuurt, samen met haar team, de online groei aan voor de internationale merken in het portfolio. Stefanie is ook beschikbaar voor 1-op-1 gesprekken.

  • Allocation Management — Michael Lemner (sessie in het Engels)

Michael Lemner is Swedish and has 35 years of experience in International Retail, and particularly in Fashion. He worked for H&M for 17 years, has been in charge of merchandise/planning for the group, as well as open H&M in Belgium 1992 and in France 1998. He also had senior positions for brands like New Look, Bally, LolaLisa and 6IXTY 8IGHT. Since 6 years he is CEO for Tim Tam Consulting and Board-member for several international retail brands like Fashion 3, Pimkie, Jules, Rougegorge, Polarn & Pyret and Orsay. He is also Co-founder for Retviews, the Belgium platform following and analyzing the fashion markets. The retail landscape change rapidly and stock-management is one of the key-elements in Fashion retail, especially with the growing e-com and omni-chanel. Michael will give you an insight in Stock-management, covering how to analyze sales, allocate merchandise, stock optimization, minimize markdowns and reactivity through short lead-time. He is also available for 1-on-1's. 

  • Laat je klant je product beleven met Visual Merchandising — Bart Adriaensen (sessie in het Nederlands)

Heeft de fysieke winkel nog een rol te spelen in een retail-landschap dat steeds meer gedomineerd wordt door e-commerce? Absoluut! De fysieke winkel is de plek bij uitstek om je klanten een onvergetelijke ervaring te bieden die ze met je product associëren. Maar hoe doe je dat voor een consument waarvoor zelfs de hoogste korting nog steeds niet genoeg is? Met 15 jaar ervaring in Visual Merchandising bij o.a. H&M, Jbc en Esprit is Bart Adriaensen expert terzake. Aan de hand van voorbeelden geeft hij inzicht in het effect van Visual Merchandising op je sales KPIs en geeft hij zijn beste tips mee. Bart is ook beschikbaar voor een 1-op-1-gesprek

  • Hoe creëer je een ecommerce-platform dat echt werkt en impact genereert? — Patrick vander Vliet (sessie in het Nederlands)

“Bied zinvolle opti-channel gebruikerservaringen aan”, zegt Patrick van der Vliet. Als Head of Strategy, UX & Design bij digitaal agency Emakina weet Patrick waarover hij spreekt. Vanuit Amsterdam en Brussel bouwt hij mee aan innovatieve e-commerce services voor wereldwijde organisaties èn lokale helden. Athlete’s Foot, ECCO, SuitSupply, Van Bommel, Intersport, KitchenAid, Rituals, … telkens inspireert Patrick in agile processen strategie-, ontwerp- en UX-teams, om samen consumenten te verrassen en te raken. “Combineer data en creatieve marketing met technologie, growth hacking, en service design. En vertel sterke, eerlijke verhalen.” Neem tijdens Patricks sofasessie een duik in wat écht werkt in e-commerce en ontdek meteen ook de toekomst van online retail! Voor advies op maat kan je ook een 1-op-1 gesprek met Patrick boeken.

  • Sales vanuit het perspectief van een buyer — Nathalie De Hauwere (sessie in het Nederlands)

Nathalie De Hauwere is mede-eigenaar en hoofdaankoper van de retailketen Tiffanys/Trent/Movies, met 15 eigen multibrandwinkels en 7 franchising stores. Met maar liefst 150 collectiebezoeken per seizoen is ze de geknipte persoon om haar blik op sales te geven vanuit het standpunt van een buyer. Is je collectie goed doordacht, klopt het verhaal dat je wil vertellen dat seizoen, hoe implementeer je trends zonder je DNA te verliezen? Welke rol spelen budgetten, statistieken, performantie van vorige seizoenen en prijs/ kwaliteitverhouding? Nathalie deelt graag haar insights en geeft je heel wat praktische tips tijdens haar sofasessie. Ze is ook beschikbaar voor een persoonlijk gesprek.

  • Salestechnieken

Spreker volgt

Datum

25 april 2019

10:00 - 17:00

Locatie

Oude Vismijn
Rekelingestraat 5

9000 Gent, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

60,50 euro

Andere activiteiten