Expertendag: Internationalisering in Mode

Georganiseerd door
Flanders DC

Speciaal voor ervaren modeondernemers organiseren we op vrijdag 1 juni een Expertendag Internationalisering in Mode. Bedoeling: naar huis gaan met frisse inzichten, bruikbare tips en nuttige contacten die je letterlijk en figuurlijk verder helpen.

Ben je actief in de modesector en heb je al wat kilometers op de teller? Dan is het buitenland vast al op je professionele radar verschenen, en dus weet je ook: succes over de grenzen boek je niet zomaar. Of het nu je eerste internationale stappen zijn, of je hebt al heel wat ervaring, je komt steeds voor nieuwe vragen en uitdagingen te staan. Hoe bereik je nieuwe klanten? Hoe bouw je aan een sterke internationale brand? Hoe pas je je aanbod en pricing aan? Wat kan een agent voor je betekenen en hoe bouw je een netwerk op? Wat met al die formaliteiten en hoe raakt alles juridisch in orde? In welke landen liggen er kansen voor jou? Hoe hebben andere bedrijven het aangepakt en welke fouten kan je voorkomen?

Hoe?

We brengen een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten uit alle hoeken van de modesector én daarbuiten een hele dag samen om al je vragen te tackelen. In kleine groepjes wissel je op een sofa van gedachten met straffe experts. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van hen reserveren. ’s Middags schuiven we allemaal samen aan voor een lunch.

Concreet

Je kiest zelf bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen.

Voorwaarde voor inschrijving: Dit is een event voor mature mode-ondernemingen: we verwachten dat je minstens drie jaar actief bent in de modesector en al meerdere collecties B2B hebt verkocht.

Een ticket kost 50 euro excl. btw, lunchbuffet en afsluitende drink inbegrepen.

Programma

Je kan een keuze maken uit volgende thema's en experts:

  • International Brand Development - Christophe Mollet

Christophe Mollet heeft 25 jaar ervaring als freelance project manager en brand director. Hij stippelde de internationale salesstrategie uit voor merken als Maison Margiela, Isabel Marant & Dorothee Schumacher. Op de Expertendag geeft Christophe je inzicht in hoe product, image en sales onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en hoe je een sterk en uniek merk uitbouwt. Hij bespreekt ook het potentieel van verschillende markten (Europea, USA, Asia) en hoe je die best benadert. Tot slot laat hij zijn licht schijnen over de verschillende verkoopskanalen (Wholesale, retail en online) en over hoe je je eindklant benadert via verschillende zijprojecten, zoals capsule collecties en collabs. Christophe voert sofagesprekken ( in kleine groepen), maar je kan ook een 1-op-1 tijdslot met hem reserveren.

  • Internationale salespartners - Olaf Van der Male

Goede internationale salespartners zijn goud waard. Maar kies je best voor een agent of een distributeur? Welke taken neemt een agent op zich en welke niet? En welk percentage rekent hij aan? Hoe interessant zijn online B2B-platformen? En hoe zet je een samenwerking met een department store op? Dat zijn vragen waar Olaf van Der Male wel raad mee weet. Als mede-oprichter van B-Style, (internationaal sales & marketing agentschap voor ondermeer A.F. Vandevorst), deelt hij graag zijn ervaring met jou. Op de sofa en/ of tijdens een persoonlijk gesprek.

  • Internationale Contracten - Françoise Carlier

Francoise Carlier is als advocate gespecialiseerd in intellectuele eigendom, handelsrecht, contractenrecht en verzekeringsmanagement. Tijdens de expertendag geeft ze inzicht in de do's en don ‘t’s van contracten in internationale context en licht daarbij het systeem toe van vergoeding door royalty’s. Ze bespreekt ook de wetgeving over bedrijfsgeheimen die, indien goed toegepast, intellectuele eigendomsrechten kunnen helpen beschermen. Françoise geeft sofasessies en is beschikbaar voor een persoonlijk gesprek.

  • Internationale salesstrategie - Dirk Bosteels

Dirk Bosteels heeft een rijk gevulde carrière in internationale sales. Sinds meer dan 10 jaar is hij freelance VP International Sales en marketing voor verschillende mode- en accessoiremerken. Voordien was hij salesdirecteur bij ondermeer Karl Lagerfeld en Christian Lacroix. Dirk deelt graag zijn kennis met jou op de sofa, maar je kan ook een één-op-één gesprek met hem reserveren.

  • Formaliteiten bij internationaal zaken doen - Lieve Lombaert

Lieve Lombaert is zaakvoerder van LOVA consulting en helpt bedrijven bij internationale handel, invoer- en uitvoervergunningen, douaneformaliteiten, AEO certificering, Incoterms, vervoerdocumenten, logistiek management, internationale betalingstechnieken, ... Ze is ook docente aan de Vives hogeschool en is auteur van werken rond deze thema's. Ze deelt graag haar kennis tijdens een sofagesprek, maar is ook te boeken voor een 1-op-1 meeting.

  • Product- en channelsegmentatie in merchandising - Tina Debo

Als designer van Kipling groeide Tina Debo door in creatief leiding gevende rollen in een internationale beursgenoteerde groep 'VF corporation'. Hier leerde ze wat het is om een lange termijn brand en product strategie op te zetten en te vertalen naar een creatief, product en merchandising team toe op globaal niveau. Wil je graag weten hoe je merchandising aanpakt met het oog op een sterke internationale groei? Schuif dan aan bij Tina op de sofa, of boek een 1-op-1 gesprek met haar.

  • Internationale communicatie - Annelies De Rouck

Hoe vertel je je verhaal op een gevatte en toch meeslepende wijze? Hoe kan je als Vlaamse speler aandacht trekken bij een internationaal publiek dat overspoeld wordt met beelden en informatie? Met 15 jaar ervaring in Londen, Amsterdam en New York, heeft Annelies een globale kijk op hoe internationale spelers zich succesvol profileren. Cultureel relevant uit de hoek komen en niet vast blijven zitten in een Vlaams, Belgisch of Europees perspectief…. hoe doe je dat? Als PR & Marketing Manager voor oa Karl Lagerfeld en als eigenares van haar eigen merk Seilenna, heeft Annelies een pak ervaring met vooral de Amerikaanse modepers. Sinds deze winter woont ze terug in België en schrijft ze oa een column voor De Morgen en werkt ze freelance als story teller voor BaseDesign. Annelies deelt graag haar ervaring op de sofa, of in een één-op-één gesprek.

  • Steun bij prospecteren in het buitenland - Marc Van der Linden

Als adviseur bij Flanders Investment & Trade (FIT) helpt Marc bedrijven bij internationaal ondernemen. Hij vertelt je graag welke steun de Vlaamse overheid biedt bij internationale beursdeelname en prospectiereizen. Bovendien heeft FIT ook een uitgebreid internationaal netwerk dat je kan helpen. Marc is zowel beschikbaar voor een sofagesprek als voor een persoonlijke afspraak.

Datum

1 juni 2018

10:00

Locatie

Urban City
Ankerrui 9

2000 Antwerpen, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

60,50 euro

Andere activiteiten