Expertendag Internationalisering in Design

Georganiseerd door
Flanders DC

Ben je actief in de designsector en heb je al wat kilometers op de teller? Dan is het buitenland vast al op je professionele radar verschenen, en dus weet je ook: succes over de grenzen boek je niet zomaar. Of het nu je eerste internationale stappen zijn, of je hebt al ervaring, je komt steeds voor nieuwe vragen en uitdagingen te staan. Hoe bereik je nieuwe klanten? Wat kan een agent voor je betekenen en hoe bouw je een netwerk op? Wat met al die formaliteiten en hoe raakt alles juridisch in orde? Hoe hebben andere succesverhalen het aangepakt en welke fouten kan je voorkomen?

Speciaal voor ervaren designondernemers organiseren we op vrijdag 29 september een Expertendag Internationalisering in Design. Bedoeling: naar huis gaan met frisse inzichten, bruikbare tips en nuttige contacten die je letterlijk en figuurlijk verder helpen.

Hoe?

We brengen een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten uit alle hoeken van de designsector én daarbuiten een hele dag samen om al je vragen te tackelen. In kleine groepjes wissel je op een sofa van gedachten met straffe ondernemers en experts. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van hen reserveren. ’s Middags schuiven we allemaal samen aan voor een broodjeslunch.

Concreet

Je kiest zelf bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen.

Voorwaarde voor inschrijving: Dit is een event voor mature designondernemingen: we verwachten dat je minstens 3 jaar actief bent in de designsector. De focus ligt daarbij vooral op ondernemers actief in interieur, meubelontwerp of kleine objecten.

Programma

Je kan een keuze maken uit volgende thema's en experts:

  • Internationale branding

Bart Canini is sinds 2001 general manager bij Creneau International in Hasselt. Als man aan het roer bepaalt hij de internationale strategie en zet hij mee de creatieve, kwalitatieve en financiële lijnen van de vele succesprojecten van dit internationaal gelauwerde designbedrijf uit Hasselt. Bart komt zijn kennis over internationale branding delen en legt uit hoe je als Belgisch designbedrijf kan doorgroeien tot een internationale success story. 

  • Werken met agenten

Vincent Meurisse is zaakvoerder van Collective, een agency gespecialiseerd in designmeubilair en verlichting. Zijn bedrijf verdeelt al ruim twintig jaar high-end design in België en Luxemburg, zowel aan de homemarkt als aan de projectmarkt. Als exclusieve agent in België en Luxemburg voor ondermeer MDF Italia, Paola Lenti, DCW Editions, Lago,... kent Vincent alle aspecten van werken met agenten in een internationale context dus van binnenuit. 

  • Prospecteren in het buitenland

Als adviseur bij Flanders Investment & Trade helpt Erik Dieussart bedrijven bij internationaal ondernemen. Hij vertelt je graag welke steun de Vlaamse overheid biedt bij internationale beursdeelname en prospectiereizen. Bovendien heeft FIT ook een uitgebreid internationaal netwerk dat je kan helpen.

  • Formaliteiten bij internationaal zaken doen

Lieve Lombaert is consultant bij LOVA Consultants en helpt bedrijven bij internationale handel, invoer- en uitvoervergunningen, douaneformaliteiten, AEO certificering, Incoterms, vervoerdocumenten, logistiek management, internationale betalingstechnieken, ... Ze is ook docente aan het Kortrijkse Katho en is auteur van werken rond deze thema's.

  • Contracten bij internationaal zaken doen

Francoise Carlier is als advocate en freelance juridisch adviseur gespecialiseerd in intellectuele eigendom, handelsrecht, contractenrecht en verzekeringsmanagement. 

  • Zaken doen in China

Bart Horsten is China ondernemer en adviseur sinds 1998, gespecialiseerd in de begeleiding van Belgische KMO’s bij hun eerste stappen op de Chinese markt. Bart is medeoprichter en managing director van Horsten International, een Belgisch bedrijf met kantoren in Hong Kong en in China. De diensten die Horsten biedt bestaan uit strategisch advies, marktonderzoek, partneridentificatie, projectmanagement, business development, sourcing, oprichting van vennootschappen, en sinds enkele jaren ook China online-marketingdiensten.

  • Internationale strategie

Tom Corthals is de drijvende kracht achter het Belgische meubelmerk Wildspirit en werkt daarbij nauw samen met Belgische en internationale designers. Tom is ook actief als export agent buiten de EU voor Limited Edition rug, Deknudt Mirrors en Royal Botania en heeft dus uitgebreide ervaring met de buitenlandse markt (ook buiten de EU). Hij weet hoe buitenlandse bedrijven te werk gaan bij de keuze van ontwerpers en producten, kent de productie en distributie, weet welke de verschuivingen zijn in de markt, ...  

Datum

29 september 2017

10:00 - 17:00

Locatie

UrbanCity
Ankerrui 9

2000 Antwerpen, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

50 euro (excl. btw)

Andere activiteiten