Een game ontwikkelen is een kunst waar heel wat uitdagingen bij komen kijken. De digitalisering, bijvoorbeeld. Volgens Xander Valkiers, marketingmanager bij spelontwikkelaar en -uitgever Ubisoft, bepaalt de digitalisering voor een groot deel hoe het productieproces verloopt.

“De digitalisering deelt steeds meer de lakens uit.”

“Het digitale deelt eenvoudigweg de lakens uit, en we moeten steeds de vinger aan de pols houden dat we games ook compatibel maken met nieuwe technologieën. Kijk maar naar virtual reality, een revolutie binnen de digitale wereld. Dat maakt dat je de ontwikkeling van een game over een andere boeg moet gooien op technisch niveau. Wie weet zullen de gamesector, door de komst van onder andere VR, en de filmindustrie binnenkort niet meer zo ver uit elkaar liggen. En is de manier waarop je als gamer interageert met het spel binnen enkele jaren helemaal anders.”

“In game development is het een vereiste om zowel proactief als reactief te handelen.” 

De ontwikkeltijd van een spel kan meerdere jaren duren, en de bijhorende investeringen zijn bijgevolg niet de minste. “Gezien de omvang van de productie van een game is het cruciaal om zowel proactief als reactief te handelen”, vertelt Valkiers. “We zeggen niet zomaar dat we luisteren naar de feedback van gebruikers, we dóen het ook. Niemand heeft baat bij een slechte game, die misschien een redelijk bereik haalt gewoon omdat de gevoerde marketing sterk is. Als merk kun je zo’n spelletje trouwens maar één keer spelen, of je moet het bekopen met je geloofwaardigheid.”

Watch Dogs, Ubisoft