Ine Dehandschutter is de drijvende kracht achter Matuvu, haar zelfverklaarde ‘boutique studio’, met opdrachten webdesign en fotografie. Ines klantenportfolio evolueerde, waardoor strategisch denken meer aandacht kreeg en haar prijsbepaling bijgevolg ook veranderde.

Ine Dehandschutter zal spreken op onze Labs rond prijsbepaling, op 30 mei in Brussel en op 6 juni in Antwerpen. Klik op de stad van jouw keuze om je gratis in te schrijven.

Ine Dehandschutter © Lien De Ruyck

Enkele jaren geleden besloot Ine de wereld rond te trekken. Ze werkte in die periode vanuit Thailand, Zuid-Afrika en Argentinië voor haar bestaande klanten in België. “Tijdens die wereldreis is de klik gekomen. Door nee te zeggen verlies je wel klanten, maar maak je vooral ook ruimte voor betere klanten.”

"Als startende ondernemer in de creatieve sector, begin je er meestal vol enthousiasme aan."

“Soms ben je dan bang dat je niet genoeg gaat verdienen, en dus neem je alle jobs aan. Je hebt een marktprijs voor de beperkte expertise die je op dat moment hebt.”

“Tijdens dat jaar in het buitenland werkte ik enkel voor klanten aan projecten die ik met plezier deed. Ik had mezelf een sabbatjaar gegeven om te kunnen reizen, ik moest er niets aan verdienen. Break-even draaien was de doelstelling. Maar net door dat te doen – door te doen waar ik zin in had – kwamen er betere klanten aankloppen. En die kwamen enkel voor mijn aanpak, niet meer zozeer voor mijn goedkope prijs of omdat ze me kenden.”

Webdesign van Matuvu © Ine Dehandschutter

“Door die nieuwe klanten begon mijn zaak zeer hard te groeien. Door de expertise die je krijgt, bouw je ook dingen op. Vanaf toen ben ik me ook meer op het strategische deel gaan richten. Of zoals een klant mij laatst vertelde: ‘Je bent niet gewoon een webdesigner of fotograaf, maar je hebt een strategie en een visie die ons helpt om vooruit te gaan.’ En daar betalen ze graag een meerprijs voor.”

“De klant heeft een probleem waarop hij zelf een oplossing formuleert: hij of zij wil een nieuwe site of een nieuw logo. Maar wanneer je de vraag analyseert, zie je dat het toch anders ligt. ‘Zorg dat ik meer verdien’ is meestal de achterliggende drijfveer. En dan merk je dat de website maar een onderdeel is van een hele strategie die moet ontwikkeld worden. En net in dat laatste zit het prijsverschil natuurlijk. Je kan een antwoord bieden zoals iedereen en voor een beperkt budget een website maken. Of je kunt voor de full monty gaan, wat veel juister is om te doen, denk ik.”

“Ik werk meestal met projectprijzen die gekoppeld zijn aan een dagprijs en een winstmarge die daarop zit.”

“Die winstmarge moet je hebben om je bedrijf gezond te houden. Als je als ondernemer vastzit aan een dagprijs, kom je aan een limiet van wat je kan verdienen. Je dagprijs kan enkel stijgen, als je meerwaarde kan bieden, het aantal uren niet.”

Studio Massis © Ine Dehandschutter

“Een webproject op maat gaat van 5.000 tot 25.000 euro. Het verschil zit in de omkadering. Je kan een website maken die werkt of een die werkt, snel gaat, hoge zoekresultaten in Google oplevert én strategisch goed opgebouwd is. Je hebt een Lada en een Porsche, ze rijden alle twee maar de ene kan meer dan een andere. Als je geen toeters en bellen wil, kan je die Lada nemen.”

“De leukste klanten zijn idealiter ook financieel de meest interessantste. Lien De Ruyck, een vriendin, heeft het over 40% leuke klanten, 40% financieel goede klanten en 20% ‘lost projects’. BIj mij zijn die laatste de side projects op mijn site.”

“Naast strategisch denker en digitaal designer ben ik fotografe en hebben wij al eens een moto en een fiets gecustomised, wat ik ook bewust vermeld op mijn site.”

“Door je eigen karakter te tonen, trek je klanten aan die net dat aantrekkelijk vinden.”

“De klanten die dat waarderen, zijn ook de leukste klanten om mee samen te werken, omdat ze op dezelfde manier als ik denken.”

“Ook Studio Massis, de ruimte in Gent waar ik mijn bureau heb, is zo’n side project. Die werd opgericht om gelijkgestemde creatieve freelancers bijeen te brengen en elkaar naar een hoger niveau te tillen. Er is nog trouwens nog een plek vrij, dus contacteer me gerust!”


Wil je Ine meer horen vertellen over ze hoe haar prijs bepaalt? Schrijf je dan nu in voor één van onze Labs rond dit topic op 30 mei in Brussel en op 6 juni in Antwerpen. Tijdens dit Lab zal Peter Bertels van Flanders DC ook de tool prijsinzicht.be voorstellen en tips delen rond prijsoptimalisatie.