Ann en Bart Claes staan samen aan het hoofd van Claes Retail Group, de holding boven de kledingwinkels JBC en Mayerline. Met 200 winkels in België, Luxemburg en Duitsland mogen ze zich tot de top drie van de Belgische moderetailers rekenen. Duurzaamheid houden ze daarbij hoog in het vaandel.

Bart en Ann Claes

“Een van de waarden van onze familie is ‘respect’. Respect voor onze medewerkers, onze leveranciers, de producenten, de medewerkers in de fabrieken en het milieu. Voor onze kleding gebruiken we bijvoorbeeld biokatoen, geen giftige stoffen, geen bont en we doen geen sandblasting op onze denim aangezien dat schadelijk is voor de gezondheid van de fabrieksarbeiders.”

“Op ons hoofdkantoor liggen er zonnepanelen op het dak. We recycleren regenwater en hebben overal driedubbel glas. Duurzaam zijn kan op vele manieren. We zijn ook lid van FairWear, dus onze fabrieken worden door onafhankelijke organisaties gecontroleerd.”

“Duurzaamheid is voor ons belangrijk, maar het besef van het belang ervan groeit ook bij de consument. Goede kwaliteit heeft een prijs, en dat beginnen de mensen ook wel te beseffen. Toch wordt er vaak nog met de portefeuille gesproken in plaats van met het hart. Daarom gaan we in onze communicatie dat aspect ook meer uitspelen, want anders weten de mensen gewoonweg niet dat wat wij doen goed is voor mens en milieu.”

“Voor de burger is duurzaamheid wel belangrijk, maar voor de consument wat minder.”

“Wij maken al onze collecties zelf en hebben dus de volledige controle over wat er in onze winkels komt. Al zijn we ook daar klein in begonnen. Voor wie zijn productie niet 100 % zelf in handen heeft, is het belangrijk om de juiste partners te zoeken die dezelfde waarden hebben. Zoek de juiste fabrikanten die zich aan de regels houden.”

"We hebben zopas ook een collectie met een transparantietool gelanceerd. De I AM-collectie geeft klanten de mogelijkheid te traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd. I AM kiest zoveel mogelijk voor milieuvriendelijke materialen. Al het gebruikte katoen is biokatoen, geteeld zonder pesticiden en chemicaliën, en dus milieuvriendelijker en gezonder. Ook alle denims zijn biologisch en milieuvriendelijk gemaakt, met zo weinig mogelijk waterverbruik en zonder de ongezonde ‘sandblasting’ techniek. Er is in deze collectie ook gewerkt met lyocel en met gerecycleerd polyester."

 

I AM-collectie van JBC

“Het is ook belangrijk je niet door vooroordelen te laten leiden. Bangladesh is niet per se slecht en Italië staat niet altijd voor duurzaam. Het is niet omdat het binnen een straal van een paar honderd kilometer geproduceerd wordt dat het ok is. Ook in Europa gebeuren minder ethische praktijken. Werk dus enkel samen met partners waarvan je zeker bent dat ze in lijn liggen met jouw waarden.”

“Kwaliteit heeft zijn prijs. Maar het is niet omdat iets meer kost dat het daarom in orde is.”

“Al onze medewerkers staan achter duurzaamheid. We communiceren onze doelstellingen duidelijk en zetten de nodige processen op opdat ze zich eraan zouden houden. Ik ga zelf regelmatig naar onze partners in China. Daarnaast hebben we een team van tien medewerkers die controleren, onderzoeken en opvolgen of fabrieken volgens onze supplier manual werken. Dat handboek is voor hen als een bijbel. Duurzaamheid is niet zomaar een marketingtactiek die je uitspeelt. Je moet er ook echt voor gaan.”

Meer weten over duurzaamheid in de mode?