Valentijn Goethals vormt samen met Tomas Lootens het grafisch duo We Became Aware. Samen met Tim Bryon runnen ze ook het productieplatform Smoke & Dust. Smoke & Dust is dan weer de organisatie achter 019, de Gentse concert-, tentoonstellings- en werkruimte, die na de laatste editie van de Ghent Art Book Fair tijdelijk verhuist naar het Design museum Gent. Daarnaast is hij ook gitarist bij The Black Heart Rebellion. Zijn weekverslag lees je hier.

Olivier Goethals, Tomas Lootens, Valentijn Goethals en Tim Bryon in 019 © Michiel De Cleene

Zaterdag 6 mei 2017

Vandaag is de tweede dag van de Ghent Art Book Fair. Voor de derde maal op rij organiseren we met 019 en samen met RIOT & Be-Part deze internationale kunstboekenbeurs voor onafhankelijke uitgevers. Nog snel voor de deuren openen, kruipen we op het dak van het gebouw.

De billboard die aan de gevel hangt, een werk van de Iraanse kunstenares Sanam Khatibi, wordt vervangen door een nieuw werk van de Spaanse Oriol Vilanova.

Een handeling die zich iedere drie maanden herhaalt. Nieuwsgierig naar het nieuwe 50 m2 grote beeld kruipen we met plezier iedere keer opnieuw de ladder op. Evident wordt het echter nooit. Een gekneusde rib, vier pijnlijke handen en een goed uur later hangt de nieuwe billboard dan toch op. Terug beneden zien we dat de beurs volop is gestart.

 

Werk van de Spaanse kunstenaar Oriol Vilanova op de gevel van 019.


Zondag 7 mei 2017

Vandaag is even bekomen. De voorbije weken waren zeer hectisch en dat zal de komende dagen niet verbeteren. Deze dag staat in mijn agenda als rustdag ingepland. De book fair was een succes. Met meer dan 1.000 bezoekers, 45 internationale uitgevers, 7 vlaggen ontworpen door Pieter Vermeersch, 66 ingekaderde boeken geselecteerd door Moritz Küng, een uitgebreid programma aan lezingen en performances én 200 gratis ijsjes omwille van het feit dat het ook mijn verjaardag was. Toch bleef er na dit alles een geweldig team over om tot een stuk in de nacht alles af te breken en 019 volledig te resetten. 

De Ghent Art Book Fair in 019.


Maandag 8 mei 2017

Vanaf volgende week donderdag bezetten we met 019 een vleugel van het Design museum Gent naar aanleiding van een serieus uit de hand gelopen Provinciale Prijs voor Vormgeving, die we eerder dit jaar wonnen. Aan deze prijs was ook een tentoonstelling in het Design museum gekoppeld. Aangezien het ons vreemd leek een expo te organiseren rond 019, dat zelf een tentoonstellingsplek is, besloten we van mei tot september de deuren op onze huidige locatie te sluiten en onze volledige werking te verhuizen. Vier maanden lang zullen we een eigen programma brengen dat het artistiek potentieel in en rond de 18de-eeuwse stijlkamers van Hotel de Coninck — het oude deel van het museum — verkent. Op onze beurt nodigen wij kunstenaars en ontwerpers uit om werk te creëren en te presenteren. Zo draagt een divers collectief bij aan het nieuw, tijdelijk platform: 019 — Museum of Moving Practice. Vandaag op de to-dolijst: een reuze billboard creëren op de gevel van het museum. 


Dinsdag 9 mei 2017

Om de identiteit van het project te bewaken, stonden we er ook op een nieuwe ingang te creëren in het Design museum, of beter gezegd voor 019 — Museum Of Moving Practice. Maar evident bij een historisch en beschermd gebouw is dat niet. Gelukkig vonden we één stuk onbeschermde wachtgevel die een verbinding kon maken tussen de publieke ruimte rond het museum en de stijlkamers van Hotel de Coninck, die onze vaste uitvalbasis zullen vormen voor de komende maanden. Hiervoor moesten we een 30 meter lange tunnel door verschillende achterkamers van het museum creëren. Samen met mijn broer Olivier (tevens de architect van dit volledige project) zijn we vandaag vooral bezig de aannemer te assisteren met de opbouw van een 20 meter hoge toren en het verankeren van de billboard. Morgen wordt er een gat geslepen in de muur, vanaf dan kunnen we niet meer terug. 


Woensdag 10 mei 2017

Iedere dag beginnen we vroeger en vroeger, vandaag afspraak om zeven uur. Daarvoor eerst nog een tweetal uur e-mails beantwoord en de communicatie van het project opgevolgd.

Het is één wereld, maar wel een complexe: onze ontwerppraktijk en de organisatie van 019.

De afwisseling houdt het interessant en is ook de sterkte van onze praktijk, denk ik vaak. Gelukkig hebben we het zo kunnen plannen dat er geen te strakke ontwerpdeadlines zijn in deze periode met We Became Aware. Toch zit Tomas vaak achter zijn computer om aanpassingen te doen aan het ontwerp van de volgende editie van het Boomtown Festival. Het 019-team is ook nooit een vaste groep mensen, nu werken ook twee stagiaires mee: van de voorbereidingen, de Ghent Art Book Fair, tot de communicatie, achter de bar staan en nu zelfs deze toren opbouwen. Het is fantastisch om te zien. De stelling ziet er erg indrukwekkend uit.

De stelling en doorgang in het museum © Michiel De Cleene


Donderdag 11 mei 2017

De billboard is af! Binnen is een team volop bezig met de opbouw van de scenografie. De ruimtes zijn echter zo beschermd dat we niet mogen boren. Dat is niet evident voor een plek waar we de komende maanden heel wat activiteiten zullen organiseren, maar een vrijstaande constructie van metalen buizen en koppelingen is de oplossing. Ondertussen komt de vrachtwagen opnieuw toe. Filip Dujardin heeft een residentie binnen dit project. Hij zal iedere maand een nieuwe installatie creëren voor één van de kamers. Hiervoor valt hij steeds terug op een verzameling marmeren tabletten. Tijd om de volgende lading naar boven te sleuren! 

Filip Dujardin werkt voor dit project met marmeren tabletten © Michiel De Cleene


Vrijdag 12 mei 2017

Vandaag is een erg mooie dag.

We hebben vernomen dat Vlaanderen onze projectsubsidie-aanvraag heeft goedgekeurd.

Een betere start kan niet en dat is nodig. We beseffen dat we achter zitten op schema. Op de planning voor vandaag staat: ophangen van de netten rond de toren, afwerken van de buizenstructuur, alles waterpas krijgen en het installeren van de vlag. De afgelopen jaren hebben we zoveel met vlaggen gedaan — we geven ondertussen zelfs al twee jaar vexillologielessen aan de Academie voor Bouwkunst in Amsterdam — dat we niet anders kunnen dan de toren af te werken met een nieuwe vlag. Het goede nieuws zorgt voor een nieuwe energieboost: de schade wordt ingehaald en we kunnen op tijd stoppen. Tim en ik moeten echter nog gaan repeteren in 019. Morgen spelen we met The Black Heart Rebellion een concert in de Vooruit. 

De vlag van het Museum of Moving Practice © Michiel De Cleene


Zaterdag 13 mei 2017

Het voelt aan als de meest fysiek belastende ervaring die ik me herinner. Het idee dat we binnen enkele dagen openen, geeft hoop. Dan volgt een mooie periode. Op de lijst staan enkel maar toffe samenwerkingen met fantastische kunstenaars. Ik blijf verbaasd dat dit allemaal mogelijk is. Eind juni openen we de solotentoonstelling Motion van de Nederlandse topontwerper Karel Martens. Dit wordt voor mij een persoonlijk hoogtepunt. Het is drie uur en we moeten vertrekken naar het repetitiekot, voor ons concert straks in de Vooruit.

We spelen een verdacht strakke show voor een uitverkochte concertzaal.

Nadien speelt ook nog Amenra maar ik heb dringend nachtrust nodig en wandel te voet naar huis. Onderweg passeer ik nog langs het Design museum. Het is de eerste keer dat de lichten van de billboard branden. Al van ver zie ik de twee uitvergrote boekcovers van Richard Prince en Martin Kippenberger verschijnen. Het zijn interessante tijden, maar ik kijk er hard naar uit om terug (even) naar de routine terug te keren. 

Opstelling van The Black Heart Rebellion in de Vooruit.

Twee uitvergrote boekcovers van Richard Prince en Martin Kippenberger © Michiel De Cleene


Donderdag opent 019: Museum Of Moving Practice met de tentoonstelling Selección Natural, This is the Cover of the Book gecureerd door Moritz Küng, Accumulation D’époque #01 door Filip Dujardin, Gestalte met een permanente installatie en boekvoorstelling én een performance door Post-Brothers: The Hole Idea.